Zit jij in de gevaren zone

Zit jij in de gevaren zone?

 

 

Afgelopen week had ik een nieuwe leerling op de yogales. Ik vroeg haar of zij weleens yoga gedaan had. Zij antwoordde nee en meteen erachter aan dat ze erg moeilijk stil kon zitten, altijd veel energie heeft, erg weinig slaapt en altijd druk bezig is.  Bij zo’n antwoord word ik alert. Mijn les is dan best een uitdaging omdat ik in de les juist veel tijd besteed tot rust komen, bij jezelf blijven en ontspannen.

Die les werd ook een uitdaging. De yoga houdingen waren zwaar en confronterend voor haar vanwege de enorme stijfheid en spanning in het lichaam. Bij elk beetje ontspanning kwam haar lijf in opstand. Zelf zo erg dat ze de les uitliep omdat de onrust die ze voelde niet meer hanteerbaar was.

Dit zijn serieuze signalen dat de stresshormonen adrenaline en cortisol een veel te hoog niveau hebben. Ons lichaam is heel slim en creatief en probeert zo lang mogelijk te compenseren. Eigenlijk is ons lijf to smart for its own good. Het lichaam kan heel lang onder hoge druk functioneren onder zonder dat we het echt door hebben. Veel energie hebben, weinig slaap nodig en toch niet moe. Dat klinkt prima toch?  Maar niets is minder waar. De stresshormonen zorgen ervoor dat je vermoeidheid bijvoorbeeld niet voelt. Dit komt pas tot uiting als je tot rust komt. Je lichaam pleegt roofbouw tot het moment dat het echt niet meer gaat en je in een burn-out terecht komt of dat er zelfs hartfalen optreedt. Vaak is dit voor de persoon die het betreft volkomen onverwacht.

Toch zijn er wel signalen die aangeven dat het niet zo goed gaat. Lang niet altijd worden deze op tijd herkent of serieus genomen. Lees de onderstaande lijst eens door en kijk eens of je symptomen bij jezelf herkent.

Psychische symptomen

Fysieke symptomen

  • Concentratieproblemen
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Neerslachtig
  • Opgejaagd gevoel
  • Nergens zin in hebben
  • Neiging tot verslaving
  • Verward
  • Gevoelig voor prikkels
  • Piekeren
  • Snel geïrriteerd of gefrustreerd
  • Snel boos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je meerdere van deze symptomen bij jezelf herkent is het verstandig om het stress niveau in je lichaam omlaag te brengen en eens kritisch te kijken naar je leefstijl die dit veroorzaakt. Het goede nieuws is dat dit een keerbaar proces is. Als je jezelf de rust en de ruimte geeft om te herstellen en de stresshormonen af te breken dan kun je het tij nog keren. Het lichaam beschikt over een groot zelf herstellend vermogen. Doorgaan op oude voet betekent vaak de highway naar burn-out of zelfs hartfalen.

Makkelijk gezegd maar hoe doe je dat, stresshormonen afbreken?

Dat is eigenlijk best eenvoudig. Het allerbelangrijkste is je ademhaling. Jouw ademhaling is de sleutel tot je zenuwstelsel dat bepaalt of je in alerte (lees stress ) of in ontspannen stand staat. Een hoge, snelle ademhaling zet jouw voet op het gaspedaal van je lichaam. Gaan……. . Dit activeert sympatisch deel van je zenuwstelsel.

Een diepe rustige ademhaling trapt op de rem. Kom maar tot rust, je kunt ontspannen. Dit activeert het parasympatisch deel van je zenuwstelsel. Alleen in deze toestand gaat het lichaam stresshormoon afbreken.

Naast je ademhaling zijn er meer dingen die je kunt doen om het lichaam te ontspannen en bij te tanken. Dit lijstje is lang niet volledig maar geeft je een indicatie.

  • Sporten / bewegen / wandelen
  • Lachen / plezier maken
  • Muziek / dansen
  • Ontspanningsoefeningen (ademhalingsoefeningen / yoga / meditatie/tai-chi
  • Sociale activiteiten
  • sauna
  • Rustmomenten inbouwen

Na de les heb ik nog uitgebreid met deze leerling gesproken. Van de hoeveelheid spanning in haar lijf was zij zich niet bewust. Van haar ademhaling ook niet. Ik denk dat zij daar niet uniek in is. Op mijn vraag wat zij verder deed voor ontspanning antwoordde zij dat ze daar eigenlijk geen tijd voor maakte.

Yoga riep veel onrust en weerstand bij haar op. Liet haar kennismaken met wat er in haar lichaam opgeslagen ligt. Bij zo’n heftige reactie is mijn mening dat ontspanning juist heel hard nodig is. Ik hoop dat deze ervaring haar het inzicht heeft gegeven dat er iets moet gebeuren. Het leven wordt zoveel relaxter als je niet alsmaar op AAN staat en al die spanning met je mee hoef te dragen.

Mocht je jezelf in dit verhaal herkennen dan hoop ik dat ook jij iets gaat ondernemen om meer rust en ontspanning in te plannen. Jouw lichaam zal je er dankbaar voor zijn!

 

Bianca Korevaar

Yogadocent/yogatherapeut/vitaliteitscoach

Y&GP | Da Costastraat 5 - 7 3351 EA Papendrecht | Tel. 06-52051113
Realisatie: Bezichtig.nu
Bloem