Relaxte werkdag

Wat is het meest gegeven antwoord als je aan iemand vraagt hoe het gaat?

Met stip op nr 1........ Druk. Soms lijkt het wel alsof we altijd achter de feiten aan rennen. Dat alles gisteren af moest en dat er nooit tijd genoeg is. Best vermoeiend hoor. Het goede nieuws is dat je hier zelf meer aan kunt doen dan je je wellicht realiseert. Met deze 7 oplossingen ( 1 bonus voor ladies only) wordt jouw werk een stuk relaxter.

1. Stop multitasken

Multitasken lijkt een goede oplossing om sneller dingen voor elkaar te krijgen. Dat is het NIET. Onderzoek wijst uit dat je meer fouten maakt, dat de taken zelfs langer duren en dat het je heel veel energie kost om steeds te schakelen. Ons brein kan geen dingen tegelijk maar kan wel heel snel schakelen zodat het lijkt alsof je meer dingen tegelijkertijd kunt doen. Dit geldt ook voor vrouwen :)

2. Hou ruimte in je agenda om af te schakelen

Agenda's waarbij overleg op overleg op elkaar aansluit zijn killing voor je energie en concentratie. Neem min een break van 15 min tussen 2 afspraken door zodat je tijd hebt om wat aantekenen te maken, een mail te sturen naar je secretaresse met een to do/actie lijstje (hierdoor hoef je niet alles te onthouden en ontlast je je brein), heb je tijd genoeg om rustig naar je volgende overleg te gaan en kun je je focussen op je volgende overleg. Het mooiste zou zijn als je even naar buiten zou kunnen gaan of een praatje pot met een collega tussen door.

3. Begin de dag rustig

Start je dag met een moment voor jezelf  (een minuut of 10) waarbij je zit in stilte, mediteert of gewoon rustig ademt. De wijze waarop je dag start is vaak bepalend voor hoe de rest van de dag verloopt. Als je meteen je mail opent en je in beslag laat nemen door de hectiek van de dag is de kans groot dat dit de rest van de dag doorgaat.

4. Voorkom overprikkeling

De technologie van deze tijd levert ons veel op maar kost ook veel. De hele dag komen er mails, telefoontjes, whats appjes en facebook berichten binnen. Hoe leuk die berichten soms ook zijn ze geven wel druk en stress en kosten heel veel tijd. Alle informatie moet je tenslotte verwerken. Spreek met jezelf af dat je minimaal 2 x per dag een half uur ongestoord aan het werk gaat.

5. Let op je ademhaling

Als we het druk hebben dan heeft dat vaak direct impact op de manier waarop we ademen. De ademhaling wordt sneller en oppervlakkiger. Hierdoor neem je minder energie en zuurstof op. En dit heb je nu juist zo hard nodig. Neem af en toe een moment om te voelen hoe je adem is. Als je merkt dat hij hoog zit en snel gaat ga dan bewust naar je buik ademen. Adem in en uit door je neus naar je buik en vertraag het tempo. Dit brengt je hele systeem tot rust en geeft je de energie en zuurstof die je nodig hebt. Instant resultaat!

6. Stel je zelf (of je leidinggevende) de vraag moet dit NU?

Als je to-do lijst overloopt stel jezelf dan bij elke actie de vraag. Moet dit nu? Wat gebeurt er als ik het later doe? Van wie moet dit eigenlijk? Vaak zijn wijzelf degene die onszelf de meeste druk opleggen en vinden we dat we van alles moeten. Als je daar eens kritisch naar kijkt kom je tot de ontdekking dat lang niet alles NU hoeft.

7. Have fun

Het werk (en eigenlijk je hele leven) is zoveel leuker als je plezier hebt. Maak tijd om even lekker te lachen met je collega's en dingen te doen waar je blij van wordt. De hele dag geconcentreerd zijn en presteren is onmogelijk. Een funmomentje tussendoor zorgt ervoor dat je je oplaadt en ontspant zodat je daarna weer met nieuwe energie aan de slag kunt

8. Bonus ladies only

Draag hoge hakken. Dit zorgt ervoor dat je niet de hele dag kunt rennen en vertraagt automatisch :)

Er is dus veel wat jezelf kunt doen. Test het uit en ervaar wat voor jou werkt.

 

Bianca Korevaar

Yogadocent/yogatherapeut/vitaliteitscoach

Y&GP | Da Costastraat 5 - 7 3351 EA Papendrecht | Tel. 06-52051113
Realisatie: Bezichtig.nu
Bloem